کودکان - روانشناسی کودکان - کودکان و والدین - بیماری کودکان

کودکان - روانشناسی کودکان - کودکان و والدین - بیماری کودکان

کودکان - روانشناسی کودکان - کودکان و والدین - بیماری کودکان

کودکان - روانشناسی کودکان - کودکان و والدین - بیماری کودکان

وانت‌هایی که سرویس مدارس کودکان محروند/ گزارشی از آمار بالای تصادفات سرویس مدارس در مناطق محروم

جامعه > آموزش - روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: «دورترین خانه‌ دنیا به مدرسه را دارند. چهار دانش‌آموز در صندوق‌عقب، 6 نفر در صندلی پشت، سه نفر جلو و راننده؛ می‌شود 14 نفر در یک ماشین.

 ماشینی که سرویس مدرسه است و حداقل هفت کیلومتر در راه هستند.» چند سالی است که در روستاهای مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان معلمی می‌کند. اولین‌بار که نامش تیتر رسانه‌ها شد، وقتی بود که با حقوق ناچیز معلمی برای دانش‌آموزان محرومی که به‌سختی به مدرسه می‌آمدند، صبحانه آماده می‌کرد. دانش‌آموزانی که در بهترین حالت باید ماشین‌های شخصی کرایه کنند و مسیرهای طولانی را از خانه به مدرسه بروند. «آموزش‌و‌پرورش دو، سه مینی‌بوس در اختیار مدرسه‌ها گذاشته اما این تعداد جوابگوی منطقه نیست. ماشین‌های شخصی هم هستند اما خیلی از خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند. مشکل از آموزش‌وپرورش هم نیست؛ وقتی بودجه نداشته باشند نمی‌شود کاری کرد.»

از دانش‌آموزانی می‌گوید که هر روز 10 تا 15 کیلومتر را پیاده به مدرسه می‌روند و برمی‌گردند. «جاده‌ها کم‌عرض است و پسرها از حاشیه جاده‌ها پیاده به مدرسه می‌روند. دخترها هم اکثرا به‌خاطر مسافت زیاد و مشکلاتی که برای سرویس مدرسه دارند، ترک تحصیل کرده‌اند.» دخترانی که قربانی مسیر طولانی مدرسه شده‌اند و برای آرام‌کردن خودشان، ترک‌تحصیل را قسمت تلقی می‌کنند. «زمانی که دانش‌آموز بودم، خانه‌ دوستمان سر راه مدرسه بود. هر روز صبح از جلوی خانه آنها رد می‌شدیم و می‌گفتیم خوش به حالت که خانه‌تان به مدرسه نزدیک است؛ البته الان که می‌بینم آن‌قدرها هم نزدیک نبود ولی ما با پاهای کوچکمان کلی راه می‌آمدیم تا به خانه آنها برسیم؛ پس از نظر ما خیلی نزدیک بود و به همین ترتیب، هر کسی خانه‌اش نزدیک‌تر به مدرسه بود، «خوش به حالت» بیشتری گیرش می‌آمد.» از شاگردانش گفته و حالا رسیده به دوران دانش‌آموزی‌اش؛ دانش‌آموزانی که شاید هیچگاه راوی «خوش‌ به حالت» نباشند.
  


حوادث مربوط به سرویس‌های معلمان و دانش‌آموزان همواره در طول سال تحصیلی تکرار می‌شود. سال گذشته نیز از ابتدای سال تحصیلی تاکنون در چند مورد شاهد حادثه برای سرویس حامل معلمان و دانش‌‌آموزان بودیم. علاوه‌براین، حوادث بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده به‌خاطر بعد مسافت و عدم دسترسی به مدرسه، ترک تحصیل می‌کنند. مدت‌هاست دانش‌آموزان مناطق محروم به‌دلیل فاصله زیاد مدرسه با روستای محل زندگی مجبورند این مسیر را با پای پیاده یا سرویس‌های ناامن و فاقد حداقل‌ استانداردهای مطمئنه طی کنند. درواقع، در بودجه سالانه کشور، اعتباری برای تأمین سرویس دانش‌آموزان روستایی در نظر گرفته می‌شود اما در اغلب سال‌ها، این اعتبار به‌دلیل کسری بودجه آموزش‌وپرورش تخصیص نمی‌یابد و دانش‌آموزان مجبورند مسافت طولانی مسیر مدرسه را پیاده طی کرده یا از خودروهای ناامن برای رفتن به مدرسه استفاده کنند.


جانِ معلم و دانش‌آموزان، بازیچه سرویس‌های مدارس
این حوادث فقط جان دانش‌آموزان را نمی‌گیرد و گریبان‌گیر معلمان مناطق محروم و روستایی کشور نیز هست؛ معلمانی که محل زندگی و مدرسه آنها کیلومترها از هم فاصله دارند و برای رفتن به مدرسه ناگزیر به اجاره سرویس با هزینه شخصی خود هستند؛ بنابراین در اغلب موارد با همراهی یکدیگر با یک راننده به توافق می‌رسند، رانندگانی که گاه استانداردهای لازم برای این کار را نداشته و تصادفاتی منجر به مرگ یا مصدومیت معلمان را رقم می‌زنند. در برخی موارد یک روستا 10 تا 20 خانوار دارد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید به مدرسه روستای همجوار بروند که رسیدن به مدرسه گاه نیاز به یک یا دو ساعت پیاده‌روی دارد و به‌دلیل نبود سرویس برای رفت‌وآمد، دانش‌آموزان مجبورند، مسیر را پیاده طی کنند که خطرات مختلفی ازجمله لغزندگی مسیر یا حیوانات وحشی آنها را تهدید می‌کند. گاه شاهد هستیم که در یک روستا تعداد اندکی از دانش‌آموزان موفق به ادامه تحصیل می‌شوند و عمدتا زمانی که خواندن یا نوشتن را آموختند اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. تیر سال 94 بود که سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اعلام کرده بود: «در حال برنامه‌ریزی برای رفع مشکل تردد و رفت‌وآمد دانش‌آموزان مناطق محروم به مدارس هستیم. تعداد محصلان به‌ویژه بعد از مقطع ابتدایی و در دوره دبیرستان در برخی روستاها اندک است و ناچارند به مناطق مجاور بروند. در تلاش هستیم مشکل سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان را در این مناطق حل کنیم.» با گذشت نزدیک به دو سال از سخنان رضوی، هنوز هم دانش‌آموزان مناطق محروم با نیسان جابه‌جا می‌شوند و جاده‌‌ها و خودروهای ناایمن جان معلمان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.
http://www.khabaronline.ir/detail/655600/society/education
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

dubai logo design  logo design تصمیم شعار  تصمیم الملصق  banner design  dubai banner design  business card design  dubai business card design تصمیم بطاقة الأعمال طراحی لوگو  طراحی آرم  طراحی لوگو حرفه ای  طراحی بنر  طراحی بنر تبلیغاتی  طراحی بنر حرفه ای

 کاتالوگ اینترنتی آموزش طراحی کارت ویزیت حرفه ای با فتوشاپ   طراحی و چاپ کارت ویزیت طراحی حرفه ای کارت ویزیت  طرح لایه باز  دانلود فونت فارسی طراحی سایت طراحی وب سایت .طراحی بنر تبلیغاتی , طراحی کارت ویزیت , طراحی کاتالوگ , طراحی بروشور , طراحی کاور طراحی هدر ,طراحی موشن گرافیک , طراحی لوگو ,  تعرفه طراحی , طراحی استند ,  طراحی تراکت , طراحی بنر , چاپ کارت ویزیت , چاپ کاتالوگ ,چاپ بروشور کاور اهنگ , هدر سایت ,ساخت تیزر تبلیغاتی ,طراحی آرم , استند نمایشگاهی , تراکت , کاتالوگ اینترنتی , نرم افزار طراحی لوگو , پوستر محرم , پوستر دفاع مقدس فروشگاه محصولات گرافیکی , طرح لایه باز , طرح لایه باز کارت ویزیت , آموزش فتوشاپ ,آموزش فتوشاپ مقدماتی ,آموزش فتوشاپ پیشرفته , بروشور لایه بازطرح لایه باز قالب,مقالات طراحی بنر,مقالات طراحی کاتالوگ,مقالات طراحی لوگو,دانلود فونت فارسیطراحی بنر گیف,طراحی بنر فلشطراحی کارت ویزیت آنلاین 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.